Köpvillkor

Nordsauna (Klappträna AB), organisationsnummer 559138-3517, driver webbshop nordsauna.se och klapptrana.se med alla därtill hörande undersidor. Utförliga kontaktuppgifter och övrig information om Hemsidorna framgår på webbplatsen och/eller sidan Kontakt. 

Via vår webbshop kan du dels handla varor och tjänster direkt från Nordsauna (Klappträna AB), dels varor och tjänster från andra företag (samarbetspartners) som valt oss som officiell återförsäljare av sina produkter.

Följande allmänna villkor gäller när du som konsument gör en beställning via webbshoppen. Har du några frågor om våra köpvillkor kontakta oss på info@nordsauna.se.

1. Köp

Vid beställning träffas avtal om köp först när Vi bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse. En orderbekräftelse skickas senast 24 timmar efter att beställning mottagits. Om leveranstid ändras i beställningen kommer kunden att meddelas om detta snarast möjligt. Nordsauna har ägande- och återtaganderätt till samtliga produkter tills dess att fullständig betalning har mottagits från kund. För att handla hos oss måste du vara 18 år och vi måste kunna fastställa din bostadsadress.

Faktura skickas på handpenning till dig som kund via angiven e-postadress efter att vi har mottagit din beställning. Den slutgiltiga fakturan på resterande belopp skickas när bastun är tillverkad och när betalningen är mottagen kan varan levereras.

2. Priser

I priserna ingår moms med 25 %. Vid bekräftad beställning, kan priserna endast ändras av omständigheter som vi inte råder över. Till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. Inga expeditionskostnader tillkommer. Skulle priset ändras har kunden rätt att utan kostnad häva köpet.

3. Frakt

En fraktkostnad tillkommer. Läs mer längre ner under 7. Transport.

4. Betalningsalternativ/betalningsvillkor

4.1 Faktura

Vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Ekonomi AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar.

Samtliga fakturor är av Nordsauna överlåtna till Svea Ekonomi AB. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig. Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.

4.2 Delbetala

Genom vårt samarbete med Svea Ekonomi AB kan du teckna ett kontokreditavtal och därmed kunna delbetala ditt köp. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det kampanjalternativ som passar dig bäst. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst, innan förfallodag.

Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.

Har du några frågor så kan du ringa 08 – 514 931 13 för närmare information.

Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0 % ränta, uppläggningsavgift 195 kr, aviavgift 29 kr: 10,68 %.

4.3 Kortbetalning

Vi erbjuder en säker kortbetalning med VISA och MasterCard i samarbete med SveaWebPay och vi accepterar samtliga VISA- och Mastercard-anslutna kort utgivna i Norden. Kortköpen sker direkt hos SveaWebpay och all information är krypterad enligt gällande standard och regler. Ingen kortinformation hanteras eller sparas hos oss. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen. Vi uppfyller kraven för PCI DSS samt innehar SSL-certifikat. 

5. Leveranstider

Alla tillverkningsvaror (t.ex. badtunnor, bastustugor) produceras efter varje enskild order, därför levereras de vanligtvis inom ca 2-14 veckor beroende på säsong och orderingång, om inte annat särskilt avtalats. Kontakta oss för beräknat leveransdatum.

6. Leveransförseningar

Ibland uppstår leveransförseningar från våra leverantörer utom vår kontroll. Det kan till exempel ske då en leverantör inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss eller problem i tillverkningsprocessen. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit.

7. Transport

Leverans med vanlig lastbil.

Badtunnan leveras till tomtgräns med lastbil med bakgavellyft. Läs nedan för leverans av bastustuga. Dessa leveranser kan vi lämna fast pris på.

Som kund ansvarar du själv för avlastningen av din bastustuga ordna med traktor, lastmaskin eller truck. Information om vikt och storlek som behövs för att veta hur stor lift/truck du behöver, hittar du på produktens specifikation. Speditören ringer alltid i god tid innan leverans. Om du inte är anträffbar vid avlastning av din beställning kommer din order levereras tillbaka och du som kund att debiteras kostnaden.

Leverans med kranbil.

Speditören ringer alltid i god tid innan leverans. För alla hemleveranser gäller transport fram till adressen på körbar väg. fraktkostnaden faktureras i efterhand per timme, priset varierar på vart du bor samt hur långt lyftet är och vart närmsta speditören finns (normalt ca 1500 kr timmen). Debiteringen gäller från det att bilen lämnar terminalen tills att den är åter på terminalen. Om du väljer avlastning med kranbil var god och ange antal meter i från närmsta möjliga parkering där lastbilen kan stanna till den slutliga avlastningsplatsen i fältet ”meddelande om order”. Om detta inte anges kalkylerar vi med att avståndet är max 12 meter. Om avståndet sedan visar sig vara längre krävs det en större bil för avlastning, kontakta oss senast en vecka efter lagd order för att bekräfta detta, annars kommer du som kund faktureras denna extra kostnad för leverans och avlastningen.

8. Skadade varor

När du som kund tar emot dina varor skall du kontrollera att produkterna inte har fått några transportskador under leveransen. Räkna också igenom kvantiteten så att den stämmer överens med uppgifterna i fraktsedeln. Om du vid mottagandet mot förmodan upptäcker att försändelsen är transportskadad, antingen på produkten eller på emballaget, ber vi dig att genast på plats anmäla detta till fraktbolaget genom att notera skadan på fraktsedeln innan leveransen kvitteras. Om skadan först har kunnat upptäckas vid uppackningen måste du anmäla skadan till inom sex arbetsdagar efter du mottagandet. Många gånger vill fraktbolaget besikta skadan, därför får du inte returnera, sälja eller reparera det skadade godset utan att ha kontaktat oss. Ta därför så fort som möjligt kontakt med Säljare. 

9. Ångerrätt och öppet köp

Privatkunder har enligt distansavtalslagen rätt till 14 dagars ångerrätt. Detta innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan. Återsänd vara måste vara oanvänd och i sin originalförpackning. Vid utnyttjande av ångerrätt/öppet köp står kunden för returfrakten.

OBS! Ångerrätten gäller inte:

  • Varor som har producerats efter kundens beställning och fått en personlig prägel. Detta är varor som kundanpassats och tillverkats utefter kundens önskemål.
  • Varor med bruten försegling som inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl (exempelvis  bad och bastukläder, sitthanddukar, dofter och bastu aromer, basturuskor, bastuhattar eller annat liknande produkter 
  • Kosmetiska och hygieniska produkter så som bastudynor, värmedynor, hand- och fotvård, bastuhonung, tvål- och kroppsvård produkter, skrap- och peeling eller annat liknande produkter

10. Reklamationer

Om du vill reklamera en skadad eller felaktig produkt ber vi dig kontakta oss via e-post för vidare instruktioner. Meddela oss helst via e-post info@klapptrana.se innan du skickar något. Lägg med fakturan/kvittot så vi kan identifiera returen. Kom ihåg att du ansvarar för frakten till oss.

Vid en eventuell tvist följer vi alltid ARN:s rekommendationer.

11. Garantier

De flesta produkter i sortimentet på Klapptrana.se säljs med ett års garanti. I de fall tillverkaren lämnar en längre garanti, erbjuds du självfallet samma garantilängd. Garanti för varor täcker endast ursprungliga fabrikationsfel, och därmed inte fel som uppstår vid eller efter en egen förändring av varans funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av varan.

Vi har mycket omsorgsfullt valt ut samarbetspartners och erbjuder garantiservice för att ge dig som kund ett förstklassigt garantiförfarande. Innan en garantireparation eller ett garantiutbyte kan godkännas behöver Säljare eller någon av våra samarbetspartners undersöka din produkt. I det fall produkten inte är behäftad med ett garantifel, utan ett handhavandefel (inkluderar felaktigt inställd produkt, skada som beror på oaktsamhet, etc.), har vi eller serviceverkstaden rätt att debitera dig för undersökningskostnaden. Fraktkostnader och hanteringsavgifter tillkommer.

Din följesedel/garantibevis är för enkelhetens skull samma dokument. Förvara dokumentet väl då detta krävs vid utnyttjande av garantin och reklamationsrätt. Vid fel som täcks av garantin skall varan repareras helt utan kostnad för dig som kund. Om du upptäcker ett fel på din beställda vara ska du kontakta vår kundtjänst så snabbt som möjligt. Kom ihåg att spara ditt kvitto, det gäller som garantibevis.

Garantin är inte giltig om underhåll av produkten inte följs. Garantin täcker inte heller följande:
 
Naturliga egenskaper av trä, exempelvis:
·        Träsprickor
·        Springor i vägg och trämaterialets naturliga förändringar i olika temperaturer
·        Mögel
·        Trädetaljer som innehåller hela grenar som inte påverkar produktens stabilitet och funktion.
·        Konsekvenser av extrema väderförhållanden, exempelvis vatten i väggar efter kraftigt regn och skador på tak efter stark vind.
·        När produkten inte används i enlighet med dess direkta syfte eller när fel har orsakats av att underhållsinstruktioner inte följts.
·        Om produkten har modifierats av kund, dess delar har bytts ut eller om produkten på annat sätt reparerats eller förändrats av kund eller tredje part.
·        Trä är ett naturligt material. Materialets fuktinnehåll kan förändras till följ av olika väderförhållanden och temperaturen, vilket kan orsaka förändringar av trädstrukturen. Detta kan även påverka dörrar och fönster.
·        Trä kan spricka under torkningsprocessen, men detta innebär inte förvärrad kvalité. Garantin är inte giltig i dessa fall och när fuktigheten ökar försvinner sprickorna.
 
Avbeställningar av bastu och badtunnor kan göras så länge inte tillverkningen har påbörjat. Vid avbeställning har kunden inte rätt till återbetalning av genomförd förskottsbetalning eller annan betalning enligt överenskommelse
 

12. Reservationer

Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår kontroll. Läs mer om oförutsedda händelser under Force Majeur nedan.

Vi reserverar oss rätten av att när som helst ändra hemsidans innehåll.

13. Skydd av personuppgifter

I samband med registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet endast i syfte för att fullfölja och tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Enligt PUL (personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall vår kundservice (gärna på e-post info@klapptrana.se). Vi försäkrar även att vi inte kommer sälja eller överlåta några personuppgifter (se vår privacy policy).

Under 2018 ersätts PUL av GDPR som är nya dataskyddsregler som gäller inom hela EU. Eftersom vi inte lämnar ut uppgifter till tredje part innebär detta inte någon direkt skillnad mot PUL vad gäller behandling av din information eller vår relation till dig som kund.

14. Ej uthämtat paket

Om ditt paket anländer till ett utlämningsställe skickas en avisering via e-post eller sms till dig. Du som kund är ansvarig för att det mobilnummer, den adress och den e-postadress du angivit är korrekta.

Om du inte hämtar ut ditt paket så debiteras du på returfrakten.

15. Force Majeure

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.

Nedan följer länkar till Konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat om konsumentköplagen och distansavtalslagen mm.

http://www.konsumentverket.se/

http://www.arn.se/

Som konsument kan du även vända dig till EU för att få hjälp med konfliktlösning när du handlat på nätet.

Länk: ec.europa.eu/odr

Då kommer du till:

”European Commission official website

The Online Dispute Resolution website is an official website managed by the European Commission dedicated to helping consumers and traders resolve their disputes out-of-court.”

SÖK PÅ NORDSAUNA

Svea Bank logotyp

Dela upp betalningen. Räntefritt upp till 24 månader, max 50.000 kronor. Med ränta upp till 72 månader, max 100.000 kronor. Ansök nu om kredit hos SVEA Ekonomi. Vi har även Wasa kredit räntefritt upp till 36 mån, max 100.000 kronor, kontakta oss för denna lösning.

Öppet 24/7 på nätet snabb kontakt i chattfunktionen. Open 24/7 online, quick contact through the chat function.

Nordsauna



Öppet 24/7 på nätet snabb kontakt i chattfunktionen.
Open 24/7 online, quick contact through the chat function.