Köpvillkor
Nordsauna (Klappträna AB), organisationsnummer 559138-3517, driver webbshop nordsauna.se och klapptrana.se med alla därtill hörande undersidor. Utförliga kontaktuppgifter och övrig information om Hemsidorna framgår på webbplatsen och/eller sidan Kontakt.
Via vår webbshop kan du dels handla varor och tjänster direkt från Nordsauna (Klappträna AB), dels varor och tjänster från andra företag (samarbetspartners) som valt oss som officiell återförsäljare av sina produkter.
Följande allmänna villkor gäller när du som konsument gör en beställning via webbshoppen eller via email och telefon. Har du några frågor om våra köpvillkor kontakta oss på info@nordsauna.se.
1. Köp
När du gör en beställning hos oss, blir köpet giltigt först när vi har bekräftat din beställning genom att skicka en orderbekräftelse till dig. Detta betyder att avtalet om köp börjar gälla först när du har fått denna bekräftelse. Vi på Nordsauna har också rätt att behålla äganderätten till alla produkter tills full betalning från kunden har mottagits. Det innebär att produkterna tillhör oss tills hela beloppet är betalat.
För att handla hos oss måste du vara minst 18 år och vi behöver kunna bekräfta din bostadsadress.
Efter att vi har mottagit din beställning, kommer vi att skicka en faktura för handpenningen till den e-postadress du angett. Denna handpenning måste betalas innan vi kan börja tillverka din beställning. När din produkt är färdigtillverkad, skickar vi en slutgiltig faktura på det återstående beloppet. När hela betalningen har kommit in, kan vi arrangera leveransen av varan till dig och ge ett leveransbesked.
2. Priser
När du köper en produkt från vår hemsida eller en av våra säljare, kommer priset på produkten (inklusive moms) att vara det som visas på beställningssidan eller offert vid tidpunkten för din beställning. Vi gör allt vi kan för att säkerställa att de priser vi visar är korrekta. Se dock under punkt (b) för vad som händer om vi upptäcker ett fel i prissättningen av den produkt du beställt.
(b) Vad händer om vi angett fel pris
Trots våra noggranna kontroller kan det ibland ske att en produkt har fått ett felaktigt pris på hemsidan. Vi brukar alltid dubbelkolla priset innan vi accepterar din beställning. Om vi upptäcker att det korrekta priset vid din beställning är lägre än det som visades, kommer vi att debitera det lägre beloppet. Om det korrekta priset är högre än vad som visades, kontaktar vi dig innan vi accepterar din beställning.
3. Frakt
En fraktkostnad tillkommer. Läs mer längre ner under 7. Transport.
4. Betalningsalternativ/betalningsvillkor
4.1 Faktura
Vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Ekonomi AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar.
Samtliga fakturor är av Nordsauna överlåtna till Svea Ekonomi AB. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig. Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.
4.2 Delbetala
Genom vårt samarbete med Svea Ekonomi AB kan du teckna ett kontokreditavtal och därmed kunna delbetala ditt köp. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det kampanjalternativ som passar dig bäst. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst, innan förfallodag.
Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.
Har du några frågor så kan du ringa 08 – 514 931 13 för närmare information.
Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0 % ränta, uppläggningsavgift 195 kr, aviavgift 29 kr: 10,68 %.
5. Leveranstider
Alla tillverkningsvaror, såsom badtunnor och bastustugor, tillverkas specifikt efter varje enskild beställning. Leveranstiden varierar vanligtvis ca 5 och 18 veckor, beroende på säsong och produkt samt hur många beställningar som finns i produktionen. Vi kommer att meddela ett mer exakt leveransdatum så snart vi har den informationen, men vi kan ofta inte ge ett exakt datum förrän kort innan leverans, ibland bara några dagar innan.
Leveransen är också beroende av att transportbolagen uppfyller sina åtaganden gentemot oss. Om de inte gör det, frånsäger vi oss ansvar för eventuella förseningar som kan uppstå på grund av detta.
6. Leveransförseningar
Ibland kan det uppstå leveransförseningar som beror på omständigheter utanför vår kontroll. Sådana förseningar kan till exempel uppstå om våra leverantörer inte kan uppfylla sina åtaganden gentemot oss i tid eller om det uppstår problem i tillverkningsprocessen. Även om vi alltid gör vårt bästa för att säkerställa att leveranser sker som planerat, kan vi i dessa situationer tyvärr inte påverka förseningarna. Om en sådan försening skulle inträffa, ansvarar vi inte för eventuella ekonomiska förluster, olägenheter eller skador som kunden kan drabbas av till följd av förseningen. Vi förstår att det kan vara frustrerande och vi kommer att hålla kunden informerad under processen, men vi frånsäger oss alltså allt ansvar för ersättning vid sådana händelser.
7. Transport
Leverans med vanlig lastbil.
Badtunnan levereras till tomtgränsen med lastbil utrustad med bakgavellyft. För leverans av bastustuga, vänligen läs informationen nedan. Vi kan erbjuda ett fast pris för dessa leveranser.
Som kund ansvarar du själv för avlastningen av din bastustuga och behöver ordna med lämplig utrustning, som traktor, lastmaskin eller truck, för att hantera avlastningen. Information om vikten och storleken på bastustugan, som hjälper dig att avgöra vilken typ av lyftanordning du behöver, finns på produktens specifikationssida. Speditören kontaktar dig oftast i god tid innan leverans för att säkerställa att du är redo att ta emot beställningen.
Om du inte är tillgänglig vid avlastningen eller inte har ordnat nödvändig utrustning, kommer din beställning att returneras, och du som kund kommer att debiteras för de extra kostnader som detta medför.
Leverans med kranbil.
Speditören ringer alltid i god tid innan leverans. För alla hemleveranser gäller transport fram till adressen på körbar väg. fraktkostnaden faktureras i efterhand per timme, priset varierar på vart du bor samt hur långt lyftet är och vart närmsta speditören finns (normalt ca 1500 kr timmen). Debiteringen gäller från det att bilen lämnar terminalen tills att den är åter på terminalen. Om du väljer avlastning med kranbil var god och ange antal meter i från närmsta möjliga parkering där lastbilen kan stanna till den slutliga avlastningsplatsen i fältet ”meddelande om order”. Om detta inte anges kalkylerar vi med att avståndet är max 12 meter. Om avståndet sedan visar sig vara längre krävs det en större bil för avlastning, kontakta oss senast en vecka efter lagd order för att bekräfta detta, annars kommer du som kund faktureras denna extra kostnad för leverans och avlastningen.
8. Skadade varor
När du som kund tar emot dina varor, är det viktigt att du noggrant kontrollerar att produkterna inte har fått några skador under transporten. Kontrollera även att antalet mottagna varor stämmer överens med uppgifterna på fraktsedeln. Om du vid mottagandet upptäcker transportskador på produkten eller emballaget, ber vi dig omgående anmäla detta till fraktbolaget genom att notera skadan på fraktsedeln innan du kvitterar leveransen.
Om en skada upptäcks först vid uppackningen, måste du anmäla skadan till oss inom sex arbetsdagar efter mottagandet. Många gånger vill fraktbolaget undersöka skadan, så det är viktigt att du inte returnerar, säljer eller reparerar det skadade godset utan att först ha kontaktat oss.
Vi vill understryka att vi inte ansvarar för eventuella skador som uppstår under transporten. Det är fraktbolaget som är ansvarigt för att ersätta sådana skador. Det är därför viktigt att eventuella skador anmäls direkt till fraktbolaget, som ansvarar för ersättningskraven i dessa fall.
9. Ångerrätt och öppet köp
Privatkunder har enligt distansavtalslagen rätt till 14 dagars ångerrätt. Detta innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan. Återsänd vara måste vara oanvänd och i sin originalförpackning. Vid utnyttjande av ångerrätt/öppet köp står kunden för returfrakten.
OBS! Ångerrätten gäller inte:
- Varor som har producerats efter kundens beställning och fått en personlig prägel. Detta är varor som kundanpassats och tillverkats utefter kundens önskemål.
- Varor med bruten försegling som inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl (exempelvis bad och bastukläder, sitthanddukar, dofter och bastu aromer, basturuskor, bastuhattar eller annat liknande produkter
- Kosmetiska och hygieniska produkter så som bastudynor, värmedynor, hand- och fotvård, bastuhonung, tvål- och kroppsvård produkter, skrap- och peeling eller annat liknande produkter
10. Reklamationer
Om du vill reklamera en skadad eller felaktig produkt ber vi dig kontakta oss via e-post för vidare instruktioner. Meddela oss helst via e-post info@nordsauna.se innan du skickar något. Lägg med fakturan/kvittot så vi kan identifiera returen. Kom ihåg att du ansvarar för frakten till oss.
Vid en eventuell tvist följer vi alltid ARN:s rekommendationer.
11. Garantier
De flesta produkter i sortimentet på nordsauna.se säljs med ett års garanti. I de fall tillverkaren lämnar en längre garanti, erbjuds du självfallet samma garantilängd. Garanti för varor täcker endast ursprungliga fabrikationsfel, och därmed inte fel som uppstår vid eller efter en egen förändring av varans funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av varan.
Vi har mycket omsorgsfullt valt ut samarbetspartners och erbjuder garantiservice för att ge dig som kund ett förstklassigt garantiförfarande. Innan en garantireparation eller ett garantiutbyte kan godkännas behöver Säljare eller någon av våra samarbetspartners undersöka din produkt. I det fall produkten inte är behäftad med ett garantifel, utan ett handhavandefel (inkluderar felaktigt inställd produkt, skada som beror på oaktsamhet, etc.), har vi eller serviceverkstaden rätt att debitera dig för undersökningskostnaden. Fraktkostnader och hanteringsavgifter tillkommer.
Din följesedel/garantibevis är för enkelhetens skull samma dokument. Förvara dokumentet väl då detta krävs vid utnyttjande av garantin och reklamationsrätt. Vid fel som täcks av garantin skall varan repareras helt utan kostnad för dig som kund. Om du upptäcker ett fel på din beställda vara ska du kontakta vår kundtjänst så snabbt som möjligt. Kom ihåg att spara ditt kvitto, det gäller som garantibevis.
12. Reservationer
Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår kontroll. Läs mer om oförutsedda händelser under Force Majeur nedan.
Vi reserverar oss rätten av att när som helst ändra hemsidans innehåll.
13. Skydd av personuppgifter
I samband med registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet endast i syfte för att fullfölja och tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Enligt PUL (personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall vår kundservice (gärna på e-post info@nordsauna.se). Vi försäkrar även att vi inte kommer sälja eller överlåta några personuppgifter (se vår privacy policy).
Under 2018 ersätts PUL av GDPR som är nya dataskyddsregler som gäller inom hela EU. Eftersom vi inte lämnar ut uppgifter till tredje part innebär detta inte någon direkt skillnad mot PUL vad gäller behandling av din information eller vår relation till dig som kund.
14. Ej uthämtat paket
Om ditt paket anländer till ett utlämningsställe skickas en avisering via e-post eller sms till dig. Du som kund är ansvarig för att det mobilnummer, den adress och den e-postadress du angivit är korrekta.
Om du inte hämtar ut ditt paket så debiteras du på returfrakten.
15. Force Majeure
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.
Nedan följer länkar till Konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat om konsumentköplagen och distansavtalslagen mm.
http://www.konsumentverket.se/
http://www.arn.se/
Som konsument kan du även vända dig till EU för att få hjälp med konfliktlösning när du handlat på nätet.
Länk: ec.europa.eu/odr
Då kommer du till:
”European Commission official website
The Online Dispute Resolution website is an official website managed by the European Commission dedicated to helping consumers and traders resolve their disputes out-of-court.”